Zdravo! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jasper Pol - WaarBenJij.nu Zdravo! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jasper Pol - WaarBenJij.nu

Zdravo!

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

03 Maart 2012 | Nederland, Amsterdam

Dag allemaal!

Dus, hier mijn eerste verslag vanuit Vranje, Servië! Ik zal maar gewoon bij het begin beginnen :)

Dinsdag was een gekke dag.. Ik heb overdag de laatste dingen gedaan die ik gedaan moest hebben voor ik vertrok, zoals kleding laten repareren in het dorp, of bepaalde mensen nog even bezoeken. De hele dag heb ik afgeteld. Nog 5 uur, nog 3 uur! etc.
Toen het moment daar was, en we naar Schiphol vertrokken was het best apart, te bedenken dat dit de laatste keer in lange tijd is dat je je huis, hond etc ziet..
Op Schiphol hebben we wat gegeten, de koffers afgegeven en toen verdween ik achter de douane! Vanaf dat moment wist ik dat ik de toekomende tijd op mezelf moest leven. Erg spannend idee!

De vlucht was goed, Austrian airlines is beter dan ik dacht! Ik kreeg gewoon gratis avondeten en drinken, had ik niet verwacht. In Wenen moest ik overstappen op een vlucht naar Skopje. Mijn eerste vliegtuig was aan de late kant, dus ik moest as een malle rennen naar m´n tweede vlucht. Ik was maar net op tijd. Als ik niet had gerend had ik het niet gehaald..

In Skopje werd ik opgehaald door Marco en Saša. Tijdens het rijden naar Vranje (dat normaal een uur duurt) begon het te sneeuwen waardoor we er ruim 1,5 uur over hebben gedaan. Achterin een oude auto met zomerbanden in de sneeuw, en 2 Servisch sprekende mannen voorin zitten was best een beleving, hahaha.

Eenmaal in het huis aangekomen bleek ik in een huis te zitten met de Portugeze Angelo, heel toevallig een filmmaker die in z'n laatste jaar zit van zijn filmschool. Hij is momenteel met veel projecten bezig, en ik ben ook van plan hem veel te gaan helpen, nu al zin in! Het huis is klein, simpel, maar fijn! Ik voel me er al redelijk thuis, en heb m'n eigen kamer, dus dat is wel prettig.

De eerste dag zijn we (Ik, Angelo, Monia (de Italiaanse vrijwilliger) en Tihomir (Leider van het EVS project)) De stad in gegaan. Angelo, die hier al 3 maanden zit, en Tihomir hebben ons het centrum, en belangrijke plekken laten zien. Vranje ligt nu onder de sneeuw, en ziet er niet groot uit. De stad ligt op/tussen een berg, dus alle wegen hebben een helling. Het kantoor, Generator, waar ik (voor) werk ligt letterlijk 50 meter van m'n huis, heel chill dus.

De eerste avond hebben we met z'n drieën gegeten in het huis waar Monia en Lia (die een dag later kwam, ook Nederlands) wonen gegeten. Ook wel het grote huis genoemd. Tevens het huis waar alle feestjes zijn, het is ten slotte groter dan ons huisje. Het was een gezellige avond, we hebben heel lekker gegeten en zelfs wat muziek gemaakt. Ik op de accordeon van Monia, wat sommigen waarschijnlijk al op Facebook hebben gezien, hahaha. Het was erg leuk :)

De tweede dag hebben ik en Monia in de ochtend een wandeling gemaakt door het zigeuner gedeelte van de stad. Tot onze grote verbazing hebben ze daar een 'Lidl'... een LIDL! We waren zo verbaasd dat we foto's gingen nemen, logisch lijkt me. Dat vonden de eigenaren niet. Die kwamen dus naar buiten om te vragen wat we deden. Maar aangezien de oudere generatie hier geen Engels kan, en wij geen Servisch, was het een beetje gebarentaal.. De man klonk erg serieus over de foto's (die hij nadeed met z'n handen) dus wij dachten dat hij boos was. Er kwamen meer mensen bij staan, en binnen 3 minuten stonder er zeker 20 Serven om ons heen. Geen een Engels sprekend. Uiteindelijk kwam er een jong meisje die Engels kon, en kon vertalen. We legde uit dat de foto's voor ons zelf waren en dat we hier woonden. Ze vertelde dat de man absoluut niet boos was, maar nieuwschierig voor wat we deden, dus alles was volkomen cool :) Verder hebben we wat meetings gehad met Tohomir, over wat onze doelen waren voor de aankomende tijd en aankomende maand/week, EVS is erg gericht op leren. Het is dus de bedoeling dat wij, de vrijwilligers, veel leren van deze tijd hier. Dat kan van alles zijn, voor mij is het bijvoorbeeld meer zelfstandigheid en organisatievermogen. Ook wil ik de Servische taal goed beheersen over 5 maanden..

De tweede avond hebben we Borek gegeten, heerlijk typisch Servisch eten. Een soort hartige taart van allemaal lagen dun bladerdeeg met vlees, kaas en nog veel meer. Heel lekker in ieder geval :)

De derde dag hebben we weer wat meetings gehad met Tihomir over workshops en dergelijke die we willen opzetten, hoe we het willen doen etc. Daarna zijn we naar een filmfestival geweest, dat deze paar dagen is. Ik heb naar een docu gekeken die volledig in het Servisch was, zonder ondertiteling, over voetbal...... Dat was dus erg interessant, not. hahahaha. Daarna zijn we met wat locals wezen drinken in een Irish pub. Het was echt super gezellig, en ik heb heel veel leuke mensen ontmoet. Eind Maart willen we naar Belgrado gaan voor een groot Techno feest, en begin Juni is er het EXIT festival in Belgrado, ik moet alleen nog kijken of ik niet met m'n werk zit die week, maar dat komt nog wel.

De vierde dag, vandaag, zijn we van plan naar een kafana te gaan, en erna naar een soort privé techno/minimal feestje bij iemand. Super veel zin in in ieder geval :)

Dus, sorry voor dit ziek lange verslag, ik snap het als je het niet helemaal hebt gelezen, al vraag ik me dan af of je dit wel leest.. De volgende verslagen worden wel korter, ik zal niet meer de hele dagen uittypen denk ik, maar dat deed ik zodat jullie een indruk krijgen over hoe het hier is, ik zal ook wat foto's uploaden :)

Ik mis jullie nog niet eigenlijk, ik heb gewoon te veel te doen hier, maar dat missen komt snel genoeg denk ik. Eigenlijk voel ik het al een beetje aankomen hahaha.

Later!

Jasper

  • 03 Maart 2012 - 10:37

    Suzanne:

    suuuuper leuk jas :D klinkt echt alsof je het al lekker naar je zin hebt :). heel veel plezier!!!! en wat mij betreft is het helemaal niet een te lang verhaal, haha. kus, suus.

  • 03 Maart 2012 - 10:47

    Dominique:

    Je moet juist zulke verhalen blijven posten, super leuk! Het klinkt alsof je in ieder geval meer plezier hebt dan ik, en dat al in je eerste weekje... Ben blij voor je dat het allemaal zo goed bevalt! Ik vond de douane ook het minst leuke haha :P
    Nou veel plezier verder nog en vergeet niet te schrijven! (je gaat het vergeten xd)

  • 03 Maart 2012 - 17:24

    Yekta:

    Hey Jasper!

    Goed bezigggg , lekker aan het genieten:)
    mooizoo!

    X

  • 04 Maart 2012 - 20:26

    Boris:

    Hahahaha dat verhaal van de Lidl. Super vet man. Leuk dat je je daar al zo thuis voelt en dat de mensen daar meevallen enzo. Goed om te horen.

    Spreek je snel (op skype???)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Jasper

Ik vertrek eind februari naar Servië, om daar 5 maanden lang vrijwilligerswerk te doen voor een organisatie die o.a. een muziekfestival organiseert!

Actief sinds 16 Feb. 2012
Verslag gelezen: 1063
Totaal aantal bezoekers 13690

Voorgaande reizen:

28 Februari 2012 - 20 Juli 2012

Vijf maanden Servië

Landen bezocht: