De lente is begonnen! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jasper Pol - WaarBenJij.nu De lente is begonnen! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jasper Pol - WaarBenJij.nu

De lente is begonnen!

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

20 Maart 2012 | Nederland, Amsterdam

Dag allemaal!
Waar ik vorige week nog begon met te vertellen dat het hier sneeuwt, kan ik jullie nu vertellen dat het hier een stuk warmer is dan in Nederland. En dat is van de een op de andere dag gebeurt, heel gek! Het wordt vandaag dus rond de 23 graden. haha, ja de lente is nu zeker wel begonnen! Vorige week woensdag ben ik met Monia naar een repetitie geweest van de plaatselijke folksdans groep. Nikola, een jongen die als plaatstelijke vrijwilliger werkt voor Generator, doet hier ook aan mee en nodigde ons uit. Tegen alle verwachtingen in was het heel gaaf. In een grote zaal stonden rond de 60 kinderen/ jongeren compleet synchroon ingewikkelde dansbewegingen te doen op live muziek. Ik denk niet dat ik het goed kan omschrijven, maar het was in ieder geval heel indrukwekkend.
Zoals jullie weten ben ik hier voor het grootste gedeelte voor het festival dat gaat plaatsvinden in Juni. Vrijdag zijn we er al in zekere zin me bezig geweest. In Den Haag is vrijdag een wedstrijd tussen 6 bands geweest wie er door de Balkan mag touren. Die middag hebben wij onze top 3 moeten opsturen, dus hebben we die middag de bands al bekeken en moeten overleggen welke wij de beste vonden.
Vrijdag ben ik wat gaan drinken met wat vrienden hier. En op een zeker punt van de avond besloot ik een grote bier te bestellen. Oke, Bojana, een van de mensen waarmee we waren, legde me precies uit hoe ik "Ik wil één grote bier" zei in het Servisch. Na dit een aantal keer herhaald te hebbben besloot ik naar de bar te lopen. (voorheen bestelde de rest altijd voor me, of zei ik heel simpel "1 bier", Jedan pivo.) Bij de bar aangekomen zie ik een man naast de bar staan, op de plek waar het barpersoneel in en uit de bar kan lopen, als je snapt wat ik bedoel. Ik dus m'n hele riedeltje opzeggen, waarna hij me een beetje schaapachtig bleef aankijken. fuck, ik spreek t vast verkeerd uit, wat moet 'ie nu wel niet denken, dacht ik. Ik dus nog een keer vertellen, waarna een van z'n vrienden me aantikt en lachend achter de man wijst, waar het échte personeel stond. Ik heb dus met m'n gebrekkige Servisch bier lopen bestellen bij iemand die er niet werkte. Nou dat was pas fuck, maar wel heel grappig. Dat vonden de andere ook trouwens :P
Zaterdag zijn we naar het meer geweest dat vlak bij Vranje zit. Het was heerlijk weer, en we hebben een beetje met Angelo's camera lopen spelen. Misschien hebben sommigen van jullie het al op facebook gezien, want we hebben er foto's gemaakt alsof we een vreselijk monster in het water zagen. Angelo heeft dit die avond bewerkt. Het eindresultaat was erg goed, ik zal proberen ze hier ook te uploaden :)
Die dag was het St. Patricks day, en in de gebruikelijke Irish pub waar we meestal heen gaan om te drinken was er dus ook een speciale avond geörganiseerd. Iedereen moest in het groen komen, wat uiteindelijk helemaal niet gebeurde, haha. Weer erg leuke mensen leren kennen. Ja, het was een vrij aparte avond, maar vooral erg leuk en had het zeker niet willen missen :)
Zondag ben ik voor het eerst naar de Dansles geweest samen met Anuska. Ja dit is ook een leuk verhaal. Ik kwam daar dus binnen en werd voorin de zaal gezet. Zodat iedereen me aankeek terwijl ze zich aan het opwarmen waren. Het was in een soort theaterzaaltje zonder spiegels. Dat is best ruk, want met dans zijn spiegels wel heel fijn. Er waren een stuk of 15 kids, 6 oudere, die iets jonger dan ik waren. Ze deden een aantal choreografieën waarna ze aan mij vroegen of ik even wat wou laten zien. uhm, ik had me dus nergens op voorbereid, en ik weet ook zo één twee drie niet een dans uit m'n hoofd. Bovendien zeiden ze dat ik alleen hoefde te kijken, dus zat ik daar in m'n spijkerbroek. Oke, dan maar even op m'n handen staan dacht ik, als ze zo graag iets willen zien. Had ik het maar niet gedacht. Oke stel je dit moment voor, iedereen zit vol verwachting te kijken naar iemand waarvan ze gehoord hebben dat hij heel goed kan dansen (wie heeft dit aan ze verteld en waarom ook echt?) en ik ga alleen een handstand doen, nee ik zat niet in de fijnste positie voor mijn gevoel. En het werd ook niet beter toen ik op m'n handen ging staan en m'n spijkerbroek besloot precies ten hoogte van m'n kruis een gat met de grootte van m'n hand te maken. Ja, ik scheurde m'n broek, en niet zo'n beetje ook. AWKWARD... vervolgens kon ik wel meedoen met de les, dus had ik gewoon m'n joggingbroek mee kunnen nemen, zucht. En het was ook nog eens zo'n chille broek :(
Uiteindelijk vonden ze me best goed en vroegen ze of ik mee wou doen met een klein optreden op 30 Maart, ja, 30 Maart al. Ik weet het nog niet, ik denk dat het wel een leuke ervaring is, dus misschien moet ik het maar gewoon doen. Na de les was de zaal bezet door een jongere groep, maar aangezien ze me de hele dans wouden leren gingen we buiten verder. In de zon, met de harde muziek van binnen op de achtergrond was best tof, en de dans is niet al te moeilijk, dus komt het wel goed denk ik!

Ik moet nu stoppen, ik heb nog veel te doen en ik wil straks ook nog even kunnen genieten van het prachtige weer. Nog veel huiswerk ligt klaar om gemaakt te worden voor morgen! Ik laat snel weer van me horen, en stuur even een berichtje, dat zou ik heel leuk vinden :)

Greets! of, Cao! zoals ze het hier zeggen ;)

  • 20 Maart 2012 - 12:07

    Ireen:

    Leuk verslag, Jasper. Dat van die spijkerbroek had ik wel willen meemaken ;-) Hier wordt het vanaf morgen ook lekkerder weer, boven de 15 graden in elk geval. Toch al een beetje een lentegevoel. Afgelopen zondag hebben we 2x opgetreden met Acrobatico in Hillegom, foto's volgen!

  • 20 Maart 2012 - 12:22

    Marijke:

    Hahahahahhahahaha, hahahahahhaha I love the stories!

  • 20 Maart 2012 - 12:25

    Lotje:

    Haha heerlijk schaamtelijke momenten dus! Hoe gaat het met je servisch? Hartstikke leuk om te lezen allemaal :D

  • 20 Maart 2012 - 12:42

    Kim:

    Superleuk verhaal weer!
    Nog veel plezier.
    xxxx

  • 20 Maart 2012 - 16:07

    Opa En Oma Pol:

    Jasper, leuk verslag en fijn dat je het zo naar je zin hebt.En volgens ons kan jij al aardig Servisch praten dat blijkt wel uit het bier bestellen. Jammer van jouw spijker broek maar dat is voor jouw geen probleem omdat jij heel goed met naald en draad kan omgaan. Kerel het beste wees voorzichtig en gauw weer tot horens. Your grand dad and grand mother.

  • 20 Maart 2012 - 17:24

    Frank Pol:

    Leuk verslag weer jongen! Vooral dat dansjes verhaal, veel plezier!

  • 20 Maart 2012 - 18:15

    Tarik:

    Hahaha dat is dan weer echt iets voor jou om uit je broek te scheuren :P

  • 20 Maart 2012 - 21:43

    Frank Pol:

    Leuk verslag weer jongen! Vooral dat dansjes verhaal, veel plezier!

  • 20 Maart 2012 - 21:45

    Marita Pol:

    Super leuk geschreven. En je maakt heel wat mee zo te lezen. Het dansen op 30 maart moet je gewoon gaan doen. Laat het iemand opnemen!!!!!!
    Kuzz, mama

  • 22 Maart 2012 - 03:55

    Dominique Schönhage:

    Geniaal! Omg hilarisch, hoe is het bier eigenlijk? Het bier is echt too disguisting haha... Ik weet wel een beetje hoe je je voelt, ik heb continu van dat soort actie's op het moment niet echt heel fijn maar (jaren) later kan je er om lachen haha!

    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Jasper

Ik vertrek eind februari naar Servië, om daar 5 maanden lang vrijwilligerswerk te doen voor een organisatie die o.a. een muziekfestival organiseert!

Actief sinds 16 Feb. 2012
Verslag gelezen: 1102
Totaal aantal bezoekers 14365

Voorgaande reizen:

28 Februari 2012 - 20 Juli 2012

Vijf maanden Servië

Landen bezocht: