Nederlands gezelschap en een paard op vier wielen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jasper Pol - WaarBenJij.nu Nederlands gezelschap en een paard op vier wielen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jasper Pol - WaarBenJij.nu

Nederlands gezelschap en een paard op vier wielen

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

13 April 2012 | Nederland, Amsterdam

Hallo allemaal!
Zo dat is al een hele tijd terug, bijna een maand al.
Er is heel wat gebeurd, dus ik zal maar snel beginnen.

Ten eerste wil ik zeggen dat het weer hier echt een spelletje met je speelt. De ene dag is het rond de 23 graden. De volgende dag sneeuwt het. Ja, sneeuw.. Dat is in de afgelopen weken al minimaal 2 keer gebeurd. echt absurd.

De vrijdag, na mijn vorige blog, ben ik naar de lokale kapper geweest (wow dat voelt echt al super lang geleden) samen met Tihomir. Het was een hele oldschool mannen kapper, maar als ik een plaatje liet zien van hoe ik het wou zouden ze me geen standaard Servenkapsel geven, hahaha. Ik was erg tevreden met het eindresultaat, er was een hoop van af. Nu weet ik dat ik al vaak genoeg zeg hoe goedkoop hier alles wel niet is, maar ik moet toch even melden hoe veel ik hier voor heb betaald. €1,80. ÉÉN EURO TACHTIG! Echt ongelofelijk.
Dat weekend was het Angelo's verjaardag. We (ik, Lia en Monia) hebben een kop besteld met onze foto er op, lekker origineel, haha. De mensen die naar zijn verjaardag kwamen moesten allemaal een snor hebben. Ik weet niet waarom, maar dat vond Angelo leuk. En aangezien mijn baardgroei nou niet geheel hard gaat heb ik er maar eentje uitgeknipt. :}P
De week er na stond in het teken van Jeanne, een Nederlandse artiest die zich vooral bezig houdt met projecten over sociale en openbare ruimtes, vervuiling van steden enzovoort. Ze maakt dan projecten die de mensen er va bewust maken, of om dingen (bij de overheid) in de aandacht te brengen. In Vranje ging het om het gebruik van openbare ruimtes. Een hele hoop openbare ruimtes worden hier niet (goed) gebruikt. Ook wordt er in Vranje weinig aan cultuur gedaan en zijn de straten erg vies (In heel Servië dat ik tot nu toe gezien heb is het behoorlijk vies hoor, veel vervuiling en rommel op de weg of langs de berm. Maar dan vooral net buiten de stad) Door met een nep paard op een stellage dat kan rijden probeerde ze mensen hun aandacht te vragen. Het paard stond voor de jeugd van de oudere generatie; het is zo'n hobbelpaard die in een winkelcentrum staat waar je een muntje in gooit. Vroeger stonden deze in elk winkelcentrum in Servië, hedendaags nergens meer.
Het was een erg leuke week, en ik heb een hoop nieuwe vrijwilligers hier ontmoet waar ik nu veel mee omga.

Ik ben ook opnieuw naar de dansles gegaan, dit keer met een joggingbroek haha. Het optreden waar ik het de vorige keer over had ging niet door, dus daar hoefde ook niet meer over nagedacht worden of ik dat wou of niet. Na de les gingen alle jongere kinderen weg. Ik heb toen nog een uur met de 5-6 oudste meiden (15-17 jaar denk ik) een aantal circus related things gedaan en dat vonden ze helemaal geweldig. Ze hebben me ook zo ver gekregen iets solo te laten zien qua dans. Met deze oudere en kleinere groep ging het wel makkelijker. En toen ze een dubstep nummer opzette ging het al helemaal vanzelf, haha. Vonden ze ook wel leuk om te zien volgens mij. Die dag was het 1 April, en ik verwachtte veel van Angelo, maar hij heeft geen enkele prank uitgehaald.. Die avond hadden we weer een filmnight, zoals elke zondagavond, en we hebben Dead alive/Braindead gekeken. Wát een zieke film is dat zeg. Dat trok 1 April weer recht na het brave gedrag van Angelo, haha.

De week die volgde was niet heel interessant. Het anders voor mij nog steeds wel grappig dat op een normale werkdag je gewoon 1,5 uur de deur uit bent om wat te eten en koffie te drinken, ja daar begin ik wel aan te wennen! Die vrijdag was er een feest in een zaal in het cultureel centrum. Er was ons verteld dat het een techno/house feest zou zijn met DJ, dus we waren al helemaal blij. Daar aangekomen bleek er geen alcohol geschonken te worden en er alleen maar kinderen te zijn... bummer!
We besloten toch maar te blijven, want de dansgroep (Fenix) zou een klein showtje geven, en aangezien ik ze allemaal kende wou ik het wel zien. Na het kleine optreden gingen er omstebeurt kleinere groepjes iets laten zien. Het was echt heel tof, twee meisjes van ik denk 10-12 jaar dansten echt super goed! Ik was echt verbaasd. de meisjes deden maar gewoon hun dansje op een nummer dat de DJ draaide, het was niet een uitgetelde show zeg maar. Nu komt het leuke, het verhaal dat dit hele verslag weer wat leuker maakt.. Op een bepaald moment danste er niemand, maar het publiek keek nog wel naar de lege dansvloer waar de leden van Fenix heftig aan het overleggen waren wie de volgende was. Voor ik het wist rende er twee meiden naar me toe om me vervolgens mee te trekken naar het midden van de dansvloer, want ja, ik had ze de vorige week even laten zien dat ik wél kon dansen. Ik had direct spijt van de vorige week. Op dit moment was ik druk "Ne Ne Ne" aan het roepen tegen de groep meisjes die me allemaal aankeken en "Da Da Da" terugriepen... Tja, en nu het publiek (rond de 100-150 man) me zo had gezien, en de meiden zo had zien smeken verwachtte ze natuurlijk heel wat. WAAROM!? dacht ik. Maar goed, ik moest wel. Ik kon moeilijk terug naar m'n plek. Dus ik maar in het midden gaan staan, en het zelfde dingetje gedaan als de week er voor, iets meer eigenlijk. Het vervelende was alleen dat ik echt zwaar irritante house muziek had. Ik dans veel liever op hiphop of dubstep.. Maar toen ik eindigde met op m'n handen staan juichte iedereen me toe, dat was toch best vet! haha. Daarna was het een beetje klaar met het optreden en ging iedereen maar een beetje dansen overal. We zijn denk ik 30 min gebleven en zijn toen ergens anders gaan drinken.
Zaterdag hadden we de eerste BBQ van de lente. Het huis van de meiden heeft een hele grote tuin met een grote stenen barbecue. Met een aantal mensen en een goede set boxen was het een hele geslaagde middag. Het weer zat alleen niet helemaal mee, maar dat maakte niet heel veel uit, we hebben optimaal van de 15 minuten zon genoten! We hebben vanaf 11 uur 'sochtends bier geschonken, dus we hadden het rond de avond erg gezellig! Even een break gehad om avond te eten thuis, en toen verder gegaan in de pub. En aangezien de pub officieel vanaf 12 geen alcohol meer mag schenken zijn we rond half 1 naar een motel gegaan om nog wat meer te drinken in t restaurantje, met wat te eten er bij natuurlijk.. Ja dat schijnt hier vaker te gebeuren, dat ze na de pub naar dat motel gaan.. te achterlijk voor woorden, maar als je nergens anders alcohol kan nuttigen is dit de laatste optie. of buiten op straat natuurlijk, wat hier ook veel gebeurt. Dit was een hele goede dag dus, ik viel ook in één keer in slaap thuis, ik was zó moe!
Goed, nu moet ik er snel vandoor, m'n volgende blog komt sneller, ik beloof het!

btw, ik heb hier nu echt het imago van broek-scheurder. De teller staat op 3, waaronder dezelfde broek als vorige keer, die weer was gemaakt. Tja...

Cao!



  • 13 April 2012 - 21:06

    Yekta:

    Wordt altijd weer blij als ik een verslagje van je lees :D!

    Liefst Yekta

  • 17 April 2012 - 22:08

    Id Kaart:

    Hoi Jasper,

    Ik vroeg me af of je naar servie ook met een nl identiteitskaart met de auto toegelaten werd

    Mvg,
    T.ibis

  • 19 April 2012 - 08:41

    Jasper:

    T.ibis

    Aangezien Servië niet bij de EU zit ben je volgens mij verplicht een paspoort te hebben als je het land in wil. Ik weet het eigenlijk wel zeker, dus ik zou het niet met een ID kaart proberen. Succes!

  • 20 April 2012 - 00:09

    Dominique:

    Wat een geweldig verhaal weer zeg! Maakt toch wel veel mee in zo'n klein stadje haha! Misschien moet mijn moeder maar daar gaan wonen ivm die goedkope kappersprijzen, weet zeker dat in ieder geval mijn vader daar heel blij mee zal zijn haha... Ik ga nu snel je volgende blog lezen! xo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Jasper

Ik vertrek eind februari naar Servië, om daar 5 maanden lang vrijwilligerswerk te doen voor een organisatie die o.a. een muziekfestival organiseert!

Actief sinds 16 Feb. 2012
Verslag gelezen: 1170
Totaal aantal bezoekers 14365

Voorgaande reizen:

28 Februari 2012 - 20 Juli 2012

Vijf maanden Servië

Landen bezocht: